Sabtu, 10 September 2011

Penyakit pokok Pisang


Pisang merupakan tanaman komersial kedua di Malaysia selepas durian dengan keluasan sekitar 27,453 hektar. Pisang boleh dimakan segar atau diproses menjadi pelbagai jenis produk seperti kerepek dan tepung. Bagi memenuhi tuntutan permintaan pasaran tempatan dan luar negara, para penanam diharap dapat meningkatkan hasil keluaran (metrik per tan) pisang selaras dengan hasrat kerajaan menjadikan tanaman pisang sebagai salah satu tanaman yang akan diberi perhatian khusus di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) sebagaimana diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini.
Bagaimanapun, matlamat untuk menjadikan industri pisang sebagai tanaman komersial kedua di negara ini tidak akan menjadi realiti sekiranya penyakit utama industri ini tidak ditangani dengan sewajarnya.
Dewasa ini, penyakit seperti Layu Panama merupakan ancaman serius kepada industri pisang di negara ini. Penyakit Layu Panama disebabkan oleh kulat Fusarium oxysporum f.sp. cubense (FOC) mudah menyerang pisang rastali dan embun.
Kesannya, pertumbuhan tanaman pisang terbantut dan menyebabkan kehilangan berat hasil tanaman seterusnya menjejaskan industri tanaman ini.
Situasi ini semakin serius dengan kemunculan penyakit layu bakteria baru dikenali sebagai Moko. Penyakit ini disebabkan oleh bakteria Ralstonia solanacearum ras 2 biovar l Strain bakteria ini menyerang keluarga pisang (Musa sp.) dan tanaman hiasan Heliconia spp. Penyakit ini sering merebak selepas berlakunya banjir.
Bagi mengelakkan masalah ini berlarutan, pendekatan Pengurusan Perosak Bersepadu (IPM) perlu dilaksanakan setiap pengusaha tanaman
pisang. Kesedaran mengenai isu penyakit ini perlu ditingkatkan bagi mengekang ia daripada terus merebak.
Penyakit ini boleh dikawal dengan Fluorescent pseudomonads (PF) ditambah dengan nonpathogenic Fusarium spp boleh meningkatkan daya ketahanan tanaman pisang terhadap penyakit Layu Fusarium yang disebabkan Fusarium oxysporum f.p cubense. Rawatan ini boleh dilakukan terhadap tanaman pisang dan plantlet.
Rawatan plantlet menggunakan asid fusarik boleh mengurangkan intensiti penyakit yang disebabkan oleh bakteria fusarium dalam situasi jangkitan yang teruk tetapi kadar pertumbuhan tanaman akan terbantut.
Sekiranya serangan terlalu kritikal, tanaman pisang perlu diberi baja kompos dan NPK dalam kadar yang tinggi bagi mendapatkan kadar pertumbuhan sepatutnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar